Zijn automobilisten bereid om een parkeerplek op te offeren voor meer fietsenstallingen? De Plantsoenstraat gaat het testen. Daar komt eind september de eerste fietsvlonder van Groningen.
De Plantsoenstraat is een smalle kleine straat, met bomen en stenen bloembakken en parkeerplekken voor autoās. Voor de huizen staan hier en daar tuinmeubelen. Daar tussendoor: fietsen. Chaotisch neergezet. ,,We hebben veel fietsen in de straat, maar te weinig plekken om ze neer te zettenā, vertelt een van de bewoners in de Plantsoenstraat. ,,We zetten onze fietsen nu meestal tegen een van de stenen bloembakken neer, maar daardoor blijft er weinig ruimte over om er langs te lopen, laat staan met een kinderwagen.ā Samen met bewoners van twee andere huizen heeft hij een fietsvlonder aangevraagd, een nieuw initiatief in Groningen. Een fietsvlonder is een mobiele fietsparkeerplek, een plank met fietsbeugels met plek voor ongeveer tien fietsen. De vlonder is net zo groot als een parkeerplek voor autoās en staat op dezelfde hoogte als het trottoir.
De gemeenteraad nam in juni een motie aan waarin het gemeentebestuur werd gevraagd om met fietsvlonders aan de slag te gaan. Wanneer meerdere bewoners uit een straat zich melden voor de mobiele fietsparkeerplek, zorgt de gemeente dat de fietsvlonder er komt. Aanleiding voor het experiment is de overlast van fietsparkeren in de stad. Met het fietsvlonderinitiatief willen de partijen de overlast van geparkeerde fietsen terugdringen en bewoners beter betrekken bij plannen over hun straat.
De bewoners van de Plantsoenstraat zijn de eerste Groningers die een fietsvlonder krijgen. Een bewoner van de straat die net met zijn auto komt aanrijden, ziet het experiment wel zitten. ,,Ik vind het prima dat er fietsvlonders komen, zolang er maar genoeg plek overblijft voor mijn autoā, vertelt hij. Als de vlonder in de Plantsoenstraat na een half jaar nog steeds goed bevalt, wil de gemeente kijken of er een permanente fietsenparkeerplek kan komen. Daarmee verdwijnt dan de autoparkeerplaats.
D66 haalde het idee voor de fietsvlonders uit Den Haag. De gemeente is sinds een paar maanden aan het experimenteren met de mobiele fietsparkeerplekken. ,,We merken dat er heel veel belangstelling voor is. Inmiddels zijn er dertig aanvragen in behandelingā, vertelt woordvoerder Jolanda Polderman. ,,Het werkt goed, vooral omdat de fietsvlonders aangevraagd kunnen worden op eigen initiatief van omwonenden en niet worden opgelegd door de gemeente. We zijn blij met deze enorme belangstelling in korte tijd. Een succes mag je het wel noemenā, aldus Polderman. Het oorspronkelijke idee voor fietsvlonders komt uit Rotterdam. Daar zijn ze er drie jaar geleden mee begonnen. ,,We zagen dat er niet veel draagvlak was om parkeerplaatsen meteen weg te halen. Toen kwamen we met het idee om met tijdelijke fietsparkeerplaatsen te komen, die precies in een parkeervak passenā, vertelt Teun Kolner, ambtenaar bij de gemeente Rotterdam.
Volgens Kolner is de fietsvlonder een groot succes in de Maasstad. ,,Het is een ideaal middel om te testen of er behoefte is aan meer parkeerplaatsen voor fietsen. Bij het overgrote deel van de aanvragen was Ć©Ć©n fietsparkeerplek niet genoeg. We zagen dat er nog steeds veel fietsen tegen muren, hekken en lantaarnpalen stonden. Daarom hebben we uiteindelijk veel meer autoparkeerplaatsen ingeruild om ruimte te bieden aan fietsen.ā In Rotterdam zijn nu ongeveer vijftig fietsvlonders in omloop. ,,We gaan ook experimenteren met vlonders waar elektrische fietsen kunnen worden opgeladenā, aldus Kolner.
Uit: DvhN d.d. vrijdag 26-7-2019, Chris Bakker