verkeersmaatregel bij de Bres

Kerklaan wordt fietsstraat

De Kerklaan in de Noorderplantsoenbuurt wordt een fietsstraat, een straat waarin de automobilist zijn gedrag en snelheid moet aanpassen aan de fietser. Het fietspad Sleedoornpad langs de Noorderbegraafplaats wordt verbreed. Het eerste stuk van de Peizerweg (in de Zeeheldenbuurt) krijgt bredere fietspaden. De parallelweg tussen de Admiraal de Ruyterlaan en de Van Wassenaerstraat wordt net als de Kerklaan een fietsstraat.

Tekst uit raadsbesluit
Fietsstraat Kerklaan (Groningen)
De Kerklaan vormt een belangrijke schakel in de Slimme Route naar Zernike tussen de binnenstad en Zernike Campus. Daarnaast is de Kerklaan een belangrijke straat voor de Noorderplantsoenbuurt. Het is de hoofdstraat met buurtvoorzieningen als winkels en horeca. Dagelijks maken grote aantallen fietsers gebruik van deze hoofdfietsroute, terwijl het aantal motorvoertuigen beperkt is. De huidige inrichting als 30 km zone zonder fietsvoorzieningen doet hier echter geen recht aan. Hierdoor wordt de huidige situatie als oncomfortabel, onaantrekkelijk en onveilig ervaren. Ook de leefbaarheid voor lokale bewoners en ondernemers staat onder druk. De Kerklaan is reeds opgenomen in het knelpuntenoverzicht vanuit onze Aanpak Verkeersveiligheid (spoor 2: subjectieve onveiligheid) en we waren reeds voornemens om in 2021 maatregelen te nemen. Knelpunten die uit de verkenning naar voren kwamen zijn onder andere onoverzichtelijke kruispunten en voetgangersoversteekplaatsen, de lange rechtstand en hoge rijsnelheid. Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren en tevens de straat aantrekkelijker te maken, willen we de gehele Kerklaan samen met bewoners en ondernemers integraal aanpakken door het her in te richten als fietsstraat. Dit betekent een inrichting waarbij de automobilist zijn gedrag en snelheid moet aanpassen aan de fietser. Bovendien heeft de fietser voorrang op alle zijstraten. Daarom worden ook alle kruisingen op een passende manier heringericht. Voor fietsers zijn fietsstraten comfortabeler en veiliger dan routes door gewone 30 km/uur woonstraten.

Wij vinden participatie van omwonenden en overige betrokkenen bij de uitwerking van de plannen essentieel: ï‚· Afgelopen jaar hebben we rondom de Kerklaan al diverse vragen en wensen opgehaald en kleine wijzigingen gedaan in de inrichting van de openbare ruimte. Zo zijn er veel boomspiegels, geveltuinen en fietsrekken gekomen. Daarnaast speelt vergroening een belangrijke rol in de wijk. Ook de herinrichting van de Kerklaan gaan we oppakken in nauwe samenspraak met de bewoners en ondernemers in de Kerklaan en directe omgeving. Op welke wijze we dat gaan doen is nader te bepalen door de nog in te richten projectorganisatie.

Project Fietsstraat Kerklaan    Geraamde investering    Toegekende subsidie    Eigen middelen gemeente
                                                     â‚¬ 1.200.000                        € 600.000                       â‚¬ 600.000

verkeersmaatregel bij de Bres


Geplaatst

in